تاریخچه بازی نهنگ آبی | خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان باعث موج گسترده از سوالات و درخواست اطلاعات در مورد بازی نهنگ آبی شد. گفته می شود خودکشی این دو دختر اصفهانی، بخشی از بازی نهنگ آبی بوده است. فیلیپ بودیکین جوان صرب طراح بازی نهنگ آبی است. در تاریخچه نهنگ آبی، سال 2013 نخستین سال فعالیت این بازی است.
کد خبر: ۵۱۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ 23 October 2017
این بازی خطرناک یا به عبارت دقیق‌تر «چالش نهنگ آبی» از اواسط‌ سال ٢٠١٣ در یک شبکه اجتماعی روسی با نام (VKontakte) آغاز شد. این شبکه اجتماعی که چیزی شبیه به فیس‌بوک است، کاربرانش در کشورهای روسیه، اوکراین،  مولدوای و قزاقستان را با ترفندهای خاصی به انجام مراحل غیرعادی این چالش تشویق می‌کرد و درنهایت از آنها می‌خواست تا به زندگی خود پایان دهند، اما این چالش به سرعت فراگیر شد و پس از مدتی چندین خودکشی مشابه در ارتباط با این بازی باعث شد تا پلیس روسیه پیگیری این موضوع را آغاز کند.

از نوامبر‌سال ۲۰۱۵ تا آوریل‌ سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی در روسیه ثبت شد. هفدهم ژوئیه‌ سال ٢٠١٧ دادگاهی در استان تیومن روسیه، فیلیپ بودیکین ۲۲ ساله را به اتهام ترغیب دو نوجوان صرب در جریان چالش نهنگ آبی مجرم شناخت و به ۳‌سال و چهار ماه زندان محکوم کرد. رسانه‌های روسی او را یکی از مغزهای متفکر این چالش مرگبار معرفی کردند. به گزارش رسانه‌های روسی فیلیپ بودیکین چند روز پیش از بازداشت، در دفاع از خود گفته بود: «می‌خواستم جامعه را از آشغال‌های بیولوژیک (زیستی) پاک کنم. من فقط به چند نفر توضیح دادم که بهتر است بمیرند.  خودشان تصمیم گرفتند و هیچ‌کس آنها را مجبور نکرده بود.» 

اما این بازی مرگبار به سرعت به کشورهای دیگر سرایت کرد. مرگ چند نوجوان هندی که تحت‌تأثیر این بازی اقدام به خودکشی کرده بودند، باعث شد تا دادگاه عالی دهلی‌نو خواستار مسدودشدن دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی شود. همزمان چند حادثه مشابه در فرانسه هم بر نگرانی از شیوع این چالش مرگبار افزود.

نهنگ آبی چطور کار می کند؟
 اما نحوه عضویت و آغاز مراحل این بازی هم کار چندان سختی نیست. در این چالش اینترنتی ۵۰مرحله‌ای از مخاطبان خواسته می‌شود، که هر روز کار مشخصی انجام دهند و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعدی این بازی شوند. نخستین مرحله این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند و یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد.

مراحل این چالش به طرز عجیبی روان مخاطبان را هدف قرار می‌دهد و با استفاده از ترفندهای روانشناسانه آنها را مجبور به انجام اقداماتی می‌کند که در حالت عادی از یک انسان طبیعی انتظار نمی‌رود. درنهایت هم آخرین مرحله این چالش با عنوان آزادی و رهایی باعث سقوط مرگبار مخاطبان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار